Vil du bli speider?

Speideren er vennskap, mestring og friluftsliv.  Du får utfordre og utvikle deg i speideren som barn og voksen, det handler om å skape gode opplevelser som gir barn og unge et godt og positivt forhold til seg selv, samfunnet rundt oss og naturen vi omgir oss med. Sjøspeideren i Tananger er en allsidig gruppe der man knytter vennskap og erfaringer som varer livet ut. Våre medlemmer lærer ferdigheter innenfor friluftsliv, samfunnsengasjement, vennskap, kreativitet og livskvalitet gjennom ukentlige møter, helgeturer, seilaser rundt den norske kyst eller leirer i vårt fantastiske land. I speideren skaper du venner både lokalt, nasjonalt og internasjonalt, du lærer å ta vare på deg selv og hjelpe andre. Speideren passer for alle barn, ungdom, og voksne som ønsker å skape en god oppvekstarena. Vil du se mer? Sjekk ut vår Facebook eller Instagram for regelmessige oppdateringer.

Meld din interesse for speideren her, vi tar raskt kontakt!

Innmeldingsskjema: https://forms.gle/1x1kSPUo3xxEoyby9
Innmelding for høsten 2024 er innen 1. september 2024. Vi har alltid behov for ekstra hjelp, speidere som stiller med foreldre som kan bidra prioriteres. Søkere får løpende svar.

Her kan du også se vanlig spørsmål og svar som foreldre og andre måtte ha.

Medlemmer i Tananger får både medlemsbladet SPEIDEREN 4 ganger årlig.

Er du allerede medlem, men mangler tilgang til SPOND? Følg denne linken for å få tilgang.

Ulike enheter og aldersgrupper

Beverne 1. & 2. klasse

Beverne har møter på mandag eller onsdag 17:00 – 18:30. Møtene foregår hovedsakelig utendørs hele året. På vinter og høst er samlingspunktet gapahuken i Havnealleen barnehage, mens sommer og vår foregår ved naustet i havna.

Småspeiderne 3. & 4. klasse

Småspeiderne har møter på tirsdag 17:00 – 18:30 eller torsdag 17:00 – 18:30. På vinterhalvåret foregår møtene innendørs på speiderhuset mens på sommerhalvåret er aktivitetene ved naustet i havna.

Aspirantene 5. klasse

Aspirantene har møter mandag 18:30 – 20:00. Dette er forstadiet til Stifinnerperioden, der de blir kjent med hverandre og speidermetoden. Møtene foregår utendørs i havna frem til høstferien, etter ferien holdes møtene innendørs på speiderhuset. Etter juleferien går de over til Stifinnerne.

Stifinnere 6. & 7. klasse

Stifinnerne har møter tirsdag 18:30 – 20:00 eller onsdager 18:30 – 20:00. På vinterhalvåret foregår møtene innendørs på speiderhuset mens på sommerhalvåret er aktivitetene ved naustet i havna.

Vandrerne 8., 9. & 10. klasse

Vandrerne har møter på torsdager 18:00 – 20:00. På vinterhalvåret foregår møtene innendørs i Krabbekroken barnehage mens på sommerhalvåret er aktivitetene ved naustet i havna.

Vandrerne seiler med Maxi 77 (vanlig seilbåt på 25 fot eller 7,7m). Her får de opplæring i bruk, og kan etter 3 år bli utsjekket som skipper på denne type båter. Båtene brukes på seilturer, der man overnatter i båten.
Vintertid får man oplæring i båt teori, navigering, kart og kompass, knuter, 1.hjelp osv.